onsdag 9 april 2008

Diskussionsuppgift No2

Vikten av att ha liknande kunskaper och utbildning inför ett grupparbete beror på arbetets syfte. I detta fall där vi ska skapa ett instruktionsmaterial tror jag att det är lämpligt med ett gemensamt intresse. Detta intresse behöver nödvändigtvis inte vara relaterat till utbildningen. Jag tror däremot att man väljer sin samarbetspartner utifrån en trygghetsfaktor. Den person jag studerar ihop med känner jag tillhörighet med och på så vis delar vi också ett gemensamt intresse eller vi kan säga mål - vårt kommande yrke. I KK-stiftelsens skrift Läroverktyg finns tre kategorier gemenskap. Dessa gemenskaper har olika syfte och fyller olika funktioner i utbytet av information och kunskaper. Den öppna gemenskapen där man kan slänga ur sig frågor eller föra en diskussion ytligt utan djupare intresse. Denna form skulle säkert kunna leda till ett instruktionmaterial till sist men skulle ta lång tid.Intressegemenskapen där man delar ett specifikt intresse oberoende utbildning och bakgrund, vilket naturligtvis skulle funka i det här arbetet med instruktionsmaterial, och till sist den kollegiala gemenskapen där man har beröringspunkten i befintligt eller som i mitt fall kommande yrke. Här tror jag att man arbetar mer fokuserat för att få fram ett bra material som man sedan kan återanvända gång på gång. För att svara på frågan: A) att de med liknande kunskaper/utbildning samarbetar eller:B) att de med olika kunskaper/utbildning samarbeta vill jag nog säga A just för denna arbetsuppgift. Det finns arbetsuppgifter där mångfald berikar och då skall man naturligtvis ha många olika erfarenheter i gruppen. Ett sådant arbete kan t.ex. var en reseguide, turistguide eller utbildningskatalog o.s.v.

1 kommentar:

Lärare - Digitalt instruktionsmaterial sa...

Hoppeti!

En jättebra reflektion och kul att du refererat till kurslitteraturen!