fredag 28 mars 2008

Diskussionsuppgift No1

Hejsan Peter! Jag blir glad och lite avundssjuk när jag läser din berättelse. Vilken fantastisk pedagog. Hon använder alla de grundstenar som behövs för att skapa ett givande möte med en elev. Hon relaterar till något som ligger i elevens - ditt i det här fallets referensram. Emil är en kär person som de flesta tycker om och genom att använda Emil som en mattesaga gav detta dig en visuell upplevelse som blev en minnesanteckning i hjärnkontoret.

Jag skriver att jag blev avundssjuk på den fina pedagogik som du fick ta del av i din matematikundervisning därför att det är nog så jag lär mig bäst. Jag är en typisk läsa, höra, se och göra människa. Jag försöker hela tiden under min inlärning av nya saker hitta beröringspunkter till redan inlärda saker. Jag är dessutom mycket visuell och kodar ofta med färger och former. Jag är absolut tvärt emot David som testar sig fram tills han lyckas. Jag kan läsa en instruktionsmanual flera fler gånger och dessutom helst att någon läser den högt för mig steg för steg när jag ska genomföra instruktionen. Detta kan tyckas väldigt omständigt men sådan är jag. Dessvärre är en del instruktions och informationsmaterial väldigt svårtolkade och ibland även på ett annat språk. Då kommer kvaliten envis bra till pass. Jag ger sällan upp men kan bli fruktansvärt frustrerad.

1 kommentar:

Lärare - Digitalt instruktionsmaterial sa...

Hoppeti!

Jag är också en person som ALLTID läser manualer. Jag gillar det då jag lär mig många funktioner som jag kanske inte hade lär mig annars.

Din synpunkt på svårtolkade manular är något du definitivt ska ta med dig i denna kurs då du själv ska producera instruktionsmaterial.